Top
  >  City   >  Mostar: Η γραφικη πολη της Βοσνιας-Ερζεγοβινης

Wait! Don’t start yet! Put some –appropriate- music on first!

Δεν ήταν σίγουρο πως θα επισκεπτόμασταν το Mostar, στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας στο Dubrovnik. Είχαμε δει φωτογραφίες της γέφυρας Stari Most και είχε καταγραφεί στα υπόψιν, αν υπήρχε ο χρόνος και βόλευαν τα μέσα για να επισκεφτούμε από την Κροατία και μια ακόμη χώρα. Παρότι η Παλιά Πόλη του Dubrovnik ήταν εκπληκτική, εντούτοις οι ορδές τουριστών και η έντονη εμπορευματοποίηση του μέρους (ιδιαίτερα μετά το Game of Thrones, πολλά από τα γυρίσματα του οποίου έγιναν εκεί) μας έκαναν να θέλουμε να επισκεφτούμε ένα μέρος, περισσότερο αυθεντικό. Και έτσι το Mostar πήρε στο ταξίδι μας τη θέση που του άξιζε.

Ο πιο εύκολος τρόπος για να πας από το Dubrovnik στο Mostar είναι με αυτοκίνητο, καθώς χρονικά θα σου πάρει περίπου 2 ώρες και κάτι. Εμείς, είχαμε φτάσει αεροπορικώς στην Κροατία και δεν είχαμε νοικιάσει αμάξι, έτσι αποφασίσαμε να πάρουμε το λεωφορείο με απευθείας δρομολόγιο που κάνει 3 ώρες και 30 λεπτά. Έτσι τουλάχιστον λένε γιατί, τελικά, έκανε περισσότερο, αφού μέχρι να φτάσουμε στον προορισμό μας, στην ουσία περνάει 2 φορές από τα σύνορα, με τους ελέγχους διαβατηρίων που αυτό συνεπάγεται. Στην επιστροφή είχαμε επίσης μαζί μας κάποιον “ύποπτο” και αργήσαμε πολύ να συνεχίσουμε τη διαδρομή μας (και χωρίς εκείνος να επιβιβαστεί ξανά τελικά). Αλλά τι είναι τα ταξίδια χωρίς μικρές αναποδιές;

Η πρώτη εντύπωση που είχα μπαίνοντας στην πόλη ήταν κρανίου τόπος. Κτήρια βομβαρδισμένα και μισογκρεμισμένα, ακόμη και ολίγον ανιστόρητος να είσαι, δεν είναι δύσκολο να αντιληφθείς πως πρόσφατα εδώ υπήρξε πολεμική σύρραξη. Κάτι που ιστορικά συνέβη με τον Πόλεμο της Βοσνίας για τη Βοσνιακή ανεξαρτησία από τη Γιουγκοσλαβία, από το Μάρτιο του 1992 ως το Δεκέμβριο του 1995.

Προχωρώντας πιο πέρα στο ιστορικό κέντρο, η εντύπωση γλυκαίνει. Αφήνω πίσω μου τις πολυκατοικίες Σοβιετικού τύπου και μια αίσθηση παρακμής και αισθάνομαι πως μπαίνω σε μια χρονομηχανή που με ταξιδεύει στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Περπατάω τα πλακόστρωτα σοκάκια, τους κήπους και τα βεραντάκια με τις γλάστρες, δίπλα στον ποταμό Νερέτβα, με τη γέφυρα Stari Most να δεσπόζει, όπως ακριβώς και οι μιναρέδες. Πάγκοι με χειροποίητα κοσμήματα, μπρίκια και πιατέλες. Γυναίκες με μαντήλες, παλιά οθωμανικά σπίτια αλλά και μέγαρα της αυστροουγγρικής περιόδου, η ευωδία από κεμπάπ στα κάρβουνα που αναμειγνύεται με μυρωδιές από βοτάνια, Τζαμιά και παραπόταμοι, δημιουργούν ένα σκηνικό μιας άλλης εποχής.

Μια-δυο μέρες αρκούν για να κάνεις ένα πέρασμα από τα σπουδαιότερα αξιοθέατα της πόλης, την παλιά γέφυρα Στάρι Μοστ, φυσικά (που γκρεμίστηκε ολοσχερώς το 1993, ξαναχτίστηκε το 2004 και αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO) και τους πύργους Τάρα και Χαλεμπίγια δεξιά κι αριστερά της, τη γέφυρα Κρίβα Κουπρίγια, το τζαμί Ταμπάκικα και το τουρκικό χαμάμ, το τζαμί του Πασά, τον Πύργο του Ρολογιού (Σάατ Κούλα), το περιβόητο τζαμί Καραντιόζ Μπεκ, την παλιά αγορά Κουγιουντζιλούκ και το μοναστήρι των Φραγκισκανών. Οι τιμές στο Μοστάρ είναι, πραγματικά, εντυπωσιακά χαμηλές, οπότε θα πρότεινα μια διανυκτέρευση, όπως κάναμε κι εμείς για να μπορέσεις να απολαύσεις την πόλη νωρίς το πρωί αλλά και το απόγευμα που οι τουρίστες αποχωρούν αλλά και το βράδυ που τα φώτα της πόλης φωτίζουν μαγικά τη γέφυρα.

Travel guide

Πώς να πας, τι να κάνεις, πού να μείνεις και πού να φας στον πλήρη ταξιδιωτικό οδηγό για το Μόσταρ.

Read more

À bientôt

All photos by me

Creative Commons License

The content & photos on this blog are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

You may not republish, copy or modify the content and use the photos without my permission.